شرکت خودروسازی آپولو، در سال ۲۰۰۸ بنیان نهاده شد. موسس این شرکت آلمانی، رولند گامپرت است که سالهای زیادی در سمت مدیر دپارتمان موتوراسپرت آئودی فعالیت کرد و ۲۵ عنوان قهرمانی جهان برای آئودی، به ثبت رساند. اولین و در واقع تنها محصول گامپرتکه به فروش رسید، آپولو نام داشت و حتی در برنامهی تاپ گیر (تخت گاز) توسط ریچارد هموند بررسی شد.
نسخهی قدیمی آپولو با پیشرانهی ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری ساخت آئودی، به لطف استفاده از دو توربوشارژر، در نسخههای مختلف قدرت ۶۴۱، ۶۹۰ و ۷۸۹ اسب بخار فراهم میکرد. این محصول که تماما به صورت دستساز در دنکندورف آلمان تولید میشد، حتی در ارزانترین مدل با وزن خالص ۱۲۰۰ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳ ثانیه و صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۹ ثانیه داشت، ضمن اینکه قادر به ثبت نهایت سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت بود.
تولید نسل اول آپولو در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید، اما امروز با معرفی نسل دوم به صدر اخبار خودروسازی دنیا بازگشت. محصول جدید، اینتنسا اموزیونه (IntensaEmozione) نام دارد که در زبان ایتالیایی به معنی نهایت احساسات است. هنوز مشخص نیست، چرا نامی ایتالیایی برای این خودروی آلمانی انتخاب شده است اما این احتمال وجود دارد که به دلیل همکاری شرکتهای ایتالیایی در ساخت پیشرانه، چنین تصمیمی گرفته شده باشد. مدیران شرکت آپولو معتقدند، با انتخاب این عبارت، به دنبال ابراز خط مشی خود در تولید یک ابرخودرو بودهاند. محصولی که بهترین احساس را به راننده منتقل کند و نشانهی هدف آپولو، در ساخت یک هایپرکار با عملکرد عالی در کلاس جهانی باشد.
سبک طراحی آپولو IE، کاملا جدید است و شباهت چندانی به نسل اول ندارد. این خودرو، زبان طراحی بسیار تهاجمی سازنده را نمایندگی میکند که در آن، آیرودینامیک و حالت ساختارشکن، اولویت داشتهاند. ظاهر IE، مثل یک مجسمهی تراشخورده، سرشار از خطوط تیز و برجستگیهای آشکار است که هواپیماهای جنگنده را به یاد بیننده میآورد. آپولو ادعا میکند، ابرخودروی جدید به خوبی هوا را به اطراف خود منتقل میکند و در عین جذابیت ظاهری، سبک وزن است. هنوز اطلاعاتی از وزن خالص IE در دسترس نیست، اما گفته میشود که در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، نیروی عمودی ۱۳۵۰ کیلوگرم بر انتهای خودرو وارد میشود.
شاسی آپولو IE یکی از دستاوردهای مهم شرکت سازنده است. مهندسان آپولو، زمان زیادی صرف پلتفرم اختصاصی این ابرخودرو کردند تا با بهترین عملکرد را داشته باشد. این شاسی، تمام با آلیاژهای فیبرکربن ساخته شده است و بنا به ادعای سازندگان، استحکام کششی بسیار خوب، امنیت بالا، وزن کم و آیرودینامیک عالی فراهم میکند. شاسی IE از سه قسمت مرکزی، فریم جلو و فریم عقب تشکیل شده است که مجموعا، وزن خالص باورنکردنی ۱۰۵ کیلوگرم به ارمغان میآورند.
ابرخودروی IE، تستهای تصادف متعددی پشت سر گذاشته و در مقابل برخودر از سمت مقابل، تقویت شده است تا ایمنی در حد استاندارد خودروهای فرمول یک داشته باشد. ترمزهای IE، طبق معمول با همکاری برند مشهور برمبو ساخته میشود که از ترکیبات کربن سرامیک هستند. کالیپرهای ترمز با ۶ پیستون در جلو و ۴ پیستون در عقب عمل میکنند، درحالیکه سایز آنها برای چهار چرخ، برابر با ۳۸۰ در ۳۴ میلیمتر خواهد بود. تایرهای این ابرخوردو هم، مثل نسل قبل آپولو از برند میشلن انتخاب شدهاند.
علاوه بر پیشرانه و شاسی، سیستم تعلیق و فنربندی آپولو IE هم، دارای طراحی اختصاصی و الهام گرفته از خودروهای فرمول یک است. فنرها از برند آلمانی بیلاستین هستند که یکی از مشهورترین قطعهسازان خودروهای مسابقهای محسوب میشود. سیستم تعلیق آپولو IE، میتواند سه حالت راحت، اسپرت یا اتوماتیک داشته باشد که توسط راننده، قابل انتخاب خواهد بود. از سویی دیگر، راننده یا مکانیک خودرو، میتواند بسیاری از تنظیمات مربوط به فنربندی و سیستم تعلیق را به سلیقهی خود تغییر دهد. علاوه بر تنظیمات دستی، در حالت اتوماتیک و پس از رسیدن خودرو به سرعتهای بالاتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت، به کمک ۴ جک الکترو هیدرولیک، ۵ سانتیمتر از ارتفاع بدنه در جلو و عقب کم میشود.
پیشرانهی آپولو IE، یکی از جذابترین بخشهای این خودرو محسوب میشود، چراکه بدون استفاده از توربوشارژ، فناوری هیبرید یا هر سیستم کمکی دیگر عمل میکند. قوای محرک IE، با همکاری شرکت اتوتکنیکا موتوری در ایتالیا ساخته شده که ۱۲ سیلندر و ۶.۳ لیتری است. این پیشرانهی تنفس طبیعی، قدرت ۷۸۰ اسب بخار و گشتارو ۷۶۰ نیوتنمتر فراهم میکند، درحالیکه میتواند تا ۹۰۰۰ دور بردقیقه، دور موتور داشته باشد. عملکرد پیشرانه، میتواند در سه حالت مرطوب، اسپرت یا مخصوص پیست، متفاوت باشد و از طریق نمایشگر خودرو، انتخاب شود.
مهمترین اطلاعاتی که از عملکرد آپولو IE منتشر شده است، شامل زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت س، ظرف ۲.۷ ثانیه، نهایت سرعت ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت، وزن خالص ۱۲۵۰ کیلوگرم و تقسیم وزن ۴۴.۵ درصد جلو و ۵۵.۵ درصد در عقب میشود. قیمت نهائی آپولو IE مشخص نشده است، چراکه طبق سلیقهی خریدار و آپشنهای انتخابی، تولید خواهد شد. تنها ۱۰ دستگاه از این ابرخودروساخته میشود که براساس اخبار غیر رسمی، آستانهی قیمتی در حدود ۲.۶ میلون دلار خواهد داشت.
در پایان این مطلب، ببنندهی تنها تیزر رسمی منتشر شده از پروژهی آپولو اینتنسا اموزیونه باشید.
درباره این سایت